Παρασκευή 9 Οκτωβρίου 2009

Η προετοιμασία ενός ψαρέματος για τόνους

Η προετοιμασία ενός ψαρέματος για τόνους μπορεί να μοιάζει σχετικά εύκολη... Όταν όμως πρόκειται να αναμετρηθούμε με μεγάλα ψάρια, πρέπει να προσέξουμε πολύ όλες τις λεπτομέρειες: την προετοιμασία, τον εξοπλισμό, αλλά και το μαλάγρωμα, που σε πολλές περιπτώσεις αποτελεί τον αποφασιστικότερο παράγοντα...
Σ ε όλες τις τεχνικές ψαρέματος η προετοιμασία είναι πολύ σημαντική, αφού από μόνη της μπορεί να καθορίσει το αποτέλεσμα. Στο Big Game, στο οποίο συχνά έχουμε να αντιμετωπίσουμε θηράματα με εντυπωσιακό μέγεθος, η τέλεια προετοιμασία του ψαρέματος είναι συχνά αποφασιστική. Αλλωστε, εύκολα μπορούμε να καταλάβουμε ότι ψάρια ενός ορισμένου μεγέθους έχουν γνωρίσει στη σχετικά μακρόχρονη ύπαρξη τους πολλές εμπειρίες, αρκετές από τις οποίες υπήρξαν αρνητικές, με αποτέλεσμα να γίνουν αρκετά καχύποπτα. Οι διαστάσεις και η δύναμη αυτών των ψαριών δημιουργούν επίσης σημαντικές δυσκολίες σε πολλά σημεία, και κυρίως σε ότι αφορά τον εξοπλισμό. Είναι ευνόητο λοιπόν ότι η λεπτομερής προετοιμασία όλων των υλικών που θα χρησιμοποιήσουμε είναι εξαιρετικά σημαντική, αρχίζοντας από τα καλάμια και τις αρματωσιές, για να καταλήξουμε σε οτιδήποτε άλλο θα χρειαστούμε ώστε να ψαρέψουμε σωστά, με τρόπο που να μην αφήσουμε τίποτα στην τύχη.
Σε πρόσφατες εξόδους για Big Game μαζί με έμπειρους οπαδούς αυτής της τεχνικής, μπορέσαμε να διαπιστώσουμε πόσο σημαντικό είναι να προσέχουμε ιδιαίτερα όλες τις ενέργειες που προετοιμάζουν ένα ψάρεμα


τόνου. Ουσιαστικά, αρχίζοντας από την αναζήτηση του ψαρότοπου, η ακολουθία μεθοδικών ενεργειών, που υπολογίζονται με ακρίβεια και εκτελούνται προσεκτικά, μας επέτρεψαν να πιάσουμε έναν πολύ καλό κόκκινο τόνο, ενισχύοντας τη βεβαιότητα ότι σ' αυτό το ψάρεμα, όπως και σε άλλα, τίποτε δεν είναι τυχαίο: συχνά, η μανιώδης φροντίδα και της παραμικρής λεπτομέρειας είναι το πραγματικό μυστικό επιτυχίας αυτής της γοητευτικής τεχνικής.

Τεχνική Με DRIFTING

Με την τεχνική αυτοί μπορούμε να ψαρέψουμε αφήνοντας το σκάφος μας να παρασέρνεται από το ρεύμα ή να αγκυροβολήσουμε, μέθοδος κατά την οποία επιτυγχάνουμε καλύτερα αποτελέσματα υπό συνθήκες(πχ όταν γνωρίζουμε ακριβώς περάσματα των τόνων ή όταν έχει αρκετό αέρα)

Η τέλεια αγκυροβόληση

Η προσεκτική παρατήρηση του βυθόμετρου και των σημαδιών που μάς δείχνουν οι γλάροι, καθώς και η καλή γνώση των βυθών και των περιοχών όπου συχνάζουν οι τόνοι, είναι ασφαλώς σημαντικοί παράγοντες για την επιλογή της θέσης μας. Αν μάλιστα μας το επιτρέπουν οι συνθήκες της θάλασσας, είναι καλύτερα να ψαρεύουμε αγκυροβολημένοι, γιατί κάτι τέτοιο διευκολύνει το μαλάγρωμα και τη δημιουργία ενός καλού ίχνους, με έντονη οσμή μέσα στο νερό, που θα προσελκύσει τα ψάρια προς το μέρος μας. Φυσικά, το ρίξιμο της άγκυρας σε βάθος που συχνά μπορεί να ξεπεράσει και τα 300 μέτρα παρουσιάζει κάποιες μικρές δυσκολίες, που εντείνονται ιδιαίτερα όταν πρέπει να μαζέψουμε την άγκυρα. Με λίγη εμπειρία όμως και κάποια τεχνικά κόλπα θα τα καταφέρουμε χωρίς προβλήματα. Είναι ασφαλώς απαραίτητο να χρησιμοποιήσουμε δύο σημαδούρες: η πρώτη θα είναι μεγάλη, έτσι ώστε να φαίνεται καλά, και πάνω της, με ένα γάντζο ασφαλείας και 20 περίπου μέτρα σχοινί, θα δέσουμε μία άλλη μικρότερη, στην οποία θα αγκυροβολήσουμε το σκάφος, έτσι ώστε να μπορέσουμε να το απελευθερώσουμε γρήγορα αν χρειαστεί (για το πάλεμα).

Το σωστό μαλάγρωμα
Αφού όλα είναι έτοιμα και οι πετονιές έχουν πέσει στο νερό, στα κατάλληλα βάθη, ξεκινάμε το μαλάγρωμα. Γι' αυτήν τη δουλειά δύο τελάρα σαρδέλες είναι μια πολύ καλή ποσότητα.
Επειδή πρέπει να δημιουργήσουμε ένα ίχνος με μεγάλο μήκος, πρέπει να μαλαγρώνουμε με σταθερό τρόπο, σε κανονικά χρονικά διαστήματα και με μεγάλη ακρίβεια, έτσι ώστε να μη δημιουργούνται κενά κατά μήκος του ίχνους ή σημεία στα οποία να μαζεύεται υπερβολική ποσότητα από σαρδέλες. Είναι επίσης πολύ σημαντικό να διανέμεται η μαλάγρα σε διαφορετικά βάθη. Για να το πετύχουμε αυτό αρκεί να ρυθμίσουμε με λογικό τρόπο το κόψιμο της σαρδέλας: Ουσιαστικά, ρίχνουμε στο νερό πρώτα μία σαρδέλα κομμένη στα τρία, μετά μία κομμένη στη μέση και, τέλος, μία ολόκληρη. Ένα πολύ αποτελεσματικό κόλπο, αν έχουμε δόλωμα στην επιφάνεια, είναι να διατηρούμε μερικές σαρδέλες κατεψυγμένες. Επειδή επιπλέουν πολύ εύκολα, αν τις χρησιμοποιήσουμε για μαλάγρα εξυπηρετούν τέλεια τον σκοπό μας. Προσοχή στη λεπτομέρεια.

Καλά μέχρι εδώ, αλλά δεν αρκεί.
Στην προετοιμασία του εξοπλισμού δεν πρέπει να παραμελήσουμε τίποτα. Οι μηχανισμοί πρέπει να είναι πάντα καλοσυντηρημένοι, καθαροί και λαδωμένοι, και πρέπει επίσης να ελέγχουμε κάθε τόσο τη λειτουργία τους: αν είναι απαραίτητο, να στέλνονται σε κάποιον ειδικό για έναν ετήσιο έλεγχο άψογοι μηχανισμοί με τέλεια αποτελέσματα σε αυτό το είδος ψαρέματος είναι ο Accurate platinum atd 30. (βλεπε φοτο).
Το ίδιο ισχύει και για τα καλάμια και ιδιαίτερα μάλιστα για τους οδηγούς με τροχαλία οι οποίοι πρέπει να λειτουργούν τέλεια. Προτείνουμε τα Live fibre Texalium (βλεπε φοτο) ή γενικώς ένα καλάμι STAND UP 30 έως 50 lb. Full roller πολύ καλής ποιότητας .



Τέλος , οι πετονιές και, φυσικά, οι αρματωσιές μας, δεν χρειάζεται να πούμε το πόσο σημαντικές είναι σε αυτή την τεχνική. Οι κόμποι, τόσο στο αγκίστρι όσο και στις συνδέσεις, πρέπει να είναι φτιαγμένοι τέλεια και μάλιστα πρέπει σε κάθε ψάρεμα να τους ξαναφτιάχνουμε με μεγάλη προσοχή. Και η επιλογή του αγκιστριού η τεχνητού δολώματος παίζει πολύ σημαντικό ρόλο: μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε πολλά μοντέλα, αλλά πάντα θα προτιμήσουμε γερά, πολύ κοφτερά και ταυτόχρονα ελαφριά αγκίστρια, ώστε να μη βαραίνει πολύ το δόλωμα. Εξαιρετικό αποδεικνύεται το Daiichi όπως και διάφορα αγγίστρια τυπου CIRCLE που με το ιδιαίτερο σχήμα τους καρφώνονταιι από μόνο τους και εξασφαλίζουνι εξαιρετικό κράτημα. Αυτό το είδος αγκιστριού πολλοί το αγαπούν και είναι σίγουρο ότι σε μερικές τεχνικές ψαρέματος, όπως και στο Big Game, είναι αναντικατάστατο. Είναι πολύ σημαντικό και δεοντολογικό να ΜΗ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΜΕ ΑΝΟΞΕΙΔΩΤΑ ΑΓΚΙΣΤΡΙΑ ΤΑ ΟΠΟΙΑ ΔΕΝ ΦΘΕΙΡΟΝΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΘΑΛΑΣΣΙΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΑΙ ΣΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΠΟΥ ΧΑΣΟΥΜΕ ΤΗ ΜΑΧΗ ΜΕ ΤΟΝ ΚΥΝΗΓΟ, ΜΕΝΟΥΝ ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ ΚΑΡΦΩΜΕΝΑ ΠΑΝΩ ΤΟΥ, ΠΡΟΚΑΛΟΝΤΑΣ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΟΝ ΑΔΟΞΟ ΘΑΝΑΤΟ ΤΟΥ

Εναλλακτικό μπαλόνι
Συνήθως στο ψάρεμα του τόνου με drifting χρησιμοποιούμε για σινιάλο ένα κοινό μπαλόνι, που φουσκώνουμε και δένουμε κατ' ευθείαν πάνω στη μάνα, τοποθετώντας το σε διάφορες αποστάσεις. Αν το ψάρι τσιμπήσει, παρασέρνεται βίαια κάτω από το νερό και σκάει, οπότε μπορούμε να μαζέψουμε το ψάρι χωρίς μεγάλα εμπόδια. Μία εναλλακτική και αρκετά αποτελεσματική λύση είναι να φτιάξουμε μικρές σημαδούρες που θα τοποθετήσουμε περαστές στην πετονιά μας, από δύο λαιμούς πλαστικών μπουκαλιών, που θα γεμίσουμε με χρωματιστό φελιζόλ και θα τους κολλήσουμε. Στην πράξη, κόβουμε δύο λαιμούς από πλαστικό μπουκάλι και κολλάμε τον έναν μέσα στον άλλον. Κατόπιν, με ατσάλινο σύρμα φτιάχνουμε μια μεγάλη θηλιά με σύστημα ασφάλισης, όπως έχουν οι κοινές παραμάνες, ώστε να τοποθετούμε τη σημαδούρα στην πετονιά, στην οποία θα τη σταθεροποιήσουμε με ένα λαστιχάκι. Σε περίπτωση τσιμπήματος, μπορούμε να μαζέψουμε το ψάρι χωρίς να ανησυχούμε για το σινιάλο μας, που όταν φθάσει σ' εμάς μπορούμε εύκολα να το βγάλουμε. Πρόκειται για μία έξυπνη πρακτική και οικολογική λύση.

Με ΣΥΡΤΗ

Μπορουμε να ψαράψουμε και μικρού σ έως μεσαίου μεγέθους τόνους με βαριά συρτή, διατηρώντας ακόμα και τον ίδιο βαρύ εξοπλισμό , τραβόντας λούρες και διάφορα άλλα τεχνητά δολώματα

Στα τεχνιητά μία πολύ καλή λύση είναι το megabait sea-boz και το Bonita Yo Zuri.

Μετά από τόση δουλειά, συχνά έρχεται και η ανταμοιβή! Δεν πρέπει όμως να ξεχνάμε ότι το πάλεμα και το μάζεμα τόσο μεγάλων ψαριών είναι αρκετά δύσκολο, τόσο σε τεχνικό όσο και σε καθαρά φυσικό επίπεδο. Στην περίπτωση μάλιστα των μεγάλων τόνων, πρέπει να εκτελέσουμε προσεκτικά όλες τις απαραίτητες ενέργειες, χωρίς να παρασυρθούμε από τον ενθουσιασμό, που σε αυτές τις περιπτώσεις μπορεί να μας καταβάλει και να μας κάνει να χάσουμε το θήραμα. Είναι απόλυτα απαραίτητο να λύσουμε το σκάφος από την άγκυρα και, αν υπάρξει ανάγκη, να βοηθηθούμε με τους κινητήρες στο μάζεμα, αν και κάτι τέτοιο δεν είναι απόλυτα αθλητικό. Φυσικά, για να μπορέσει να γίνει κάτι τέτοιο, πρέπει ο κυβερνήτης του σκάφους να είναι αρκετά έμπειρος, ώστε να μας εξασφαλίσει ακριβείς και αποτελεσματικούς ελιγμούς. Όταν φθάσει δίπλα στο σκάφος, ο τόνος είναι σχεδόν πάντα εξαντλημένος, οπότε μπορούμε να τον πιάσουμε με τον γάντζο και να τον ανεβάσουμε στο κατάστρωμα, ενέργεια όχι πολύ εύκολη όταν πρόκειται για ψάρι με βάρος γύρω στα 100 κιλά.


0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου